Saturday, March 12, 2011

6. KUAH ROJAK BUAH.......

Salam buat semua.......

Hari nie dah sabtu kan..Cepat betul masa berlalu...

Pagi ini bersarapan nasi dagang kat Tanjung Api. Memang terbaik ler. Ala2 mak punyer aje. Maklumlah yang mak buat tu dah bertahun tak makan.  Kalau saper pernah nasi dagang mak cik BIBI memang merindui kan.

Nasi dagang.....(kalau ader belimbing dlm kuah dier lagi power)
Sabtu gak adalah hari aku membeli barang2 dapur untuk masak esk. Tak tau lagi nak masak apa. Yang pasti hari ini nak ke Eng Hong mencari kuah rojak yang terbaik dari Tamin dah cuba sekali pasti mahu lagi (itu tagline dia lah bukan dari aku. Tapi tagline dia mmg kena lah. Sbb aku dah cuba sekali nak cari lagi mgu nie......) Mgkn taste seseorg tak sama kan. Dulu2 pernah aku beli yang handmade punyer mmg terangkat, pakej dier lengkap. Pastu aku belilah jenama2 yang ada dipasaran mmg tak sedap.

Mgu lepas aku teringin nak makan rojak pastu tawakkal aje lah beli jenama Tamin nie. Tak sabo2 nie nak buat. Apalagi aku bukak lah penutup dier dan aku pun ambik lah bau dia dulu mmg ada sama ngan yg aku beli handmade tu. Rasanya pun jgn citelah kan. Sebijik gak..........

Rupa sebenar Sos Rojak "TAMIN"
Sekrg dah tak susah nak nak makan rasa mcm kua rojak dulu2 aku tertanya2 gak mana nak cari lagi yg sesedap mcm tu yek. Korang mesti tertanya-tanya kenapa aku tak beli aje ngan yang handmade tu kan. Nanti2 lah aku cite sbb nya. Kat en3 lain ya wahai buah hati ku sayang.............

Nak buat .........dia punyer bahan byk sgt dan memerlukan kos yg byk kan. Kite nak makan sekali-sekala aje...Tp kalau aku buat untuk menjual barulah berbaloi2 kan. Ader ke yang nak beli tu.? Baik beli aje sebotol baru RM 4.00 setakat nak makan 2 3 kali tu tak de hal lah.

RESEPI KUAH ROJAK

Ader byk tp yang nie lebih kurang sama gak ...aku cari ngan bantuan pak cik google kite, sekrg nak resepi aper pun bisa di atur.....semua nya ader. Mudah, tepat dan cepat. Terima kasih empunya resepi....

Untuk seperiuk besar sos, kalau nak menjamu org masa kenduri bolehlah nie……


Bahan-bahan:-

2 botol besar kicap Tamin
1 paket 250g cili serbuk babas
1 kg sos cili kimball
3/4 kg gula merah
1 kg gula putih
1/2 bekas kecil petis udang 
1/2 bungkus belacan (direndam dan ramas hingga hancur)
sedikit garam
2 sudu besar bijan
2 cawan air
kacang tanah goreng yang telah ditumbuk/blend kasar-kasar. Kalau suka campur bijan yang telah digoreng.

Cara-cara membuatnya:-

Masukkan air dalam periuk. Biarkan mendidih baru masukkan kicap. Kicap dah mendidih baru masukkan cili serbuk. Pastikan cili tidak berketul-ketul. Masukkan bahan lain satu persatu kecuali bijan. Apabla sos dah nak sebati dan betul-betul mendidih, baru masukkan bijan. kacau lagi atas api perlahan sehingga sos nampak berkilat.
Sos ni tahan lama. Kalau masuk dalam peti setahun pun boleh tahan.

No comments:

Post a Comment